Cookie beleid sv OBW

De website van sv OBW is in technisch beheer van VoetbalAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Team-informatie

Team-informatie

Welkom bij de kleuters van OBW!
Bij OBW zijn alle jongens en meisjes welkom om mee te doen met de leukste sport ter wereld: voetbal!
De OBW kleuters zijn kinderen van 4-5 jaar die voor het eerst komen voetballen in clubverband. De 
trainingen zijn zaterdagochtend van 09:00 - 10:00 uur. De nadruk bij de training ligt op het aansluiten op de 
belevingswereld van het kind en zoveel mogelijk balcontacten in speelse oefenvormen. Het (voetbal)plezier
en het ontdekken van de bal staan centraal op deze zaterdagochtend, die veel kinderen al snel het leukste 
moment van de week zullen vinden!
Het is voor uw kind altijd mogelijk een aantal proeftrainingen te volgen. Als u hier meer informatie over 
wenst te ontvangen, kunt u mailen naar [email protected] of langskomen op zaterdagen. U kunt via de 
website uw kind ook inschrijven middels het aanmeldingsformulier onder het kopje ‘lid worden’.
Het voetballen voor de kleuters is bij OBW geheel gratis.

Kenmerken van voetballende kleuters (4-5 jarigen)
De kleuter (hij/zij)...
  • ...wil spelen. Hij sport niet; hij speelt. Het is niet zijn doel zichzelf te ontwikkelen tot voetballer. Het gaat erom dat hij onbewust en spelenderwijs dingen ontdekt. We makenoveral een spelletje van, ook van het opruimen van de spullen.
  • ...houdt van avontuur. Hij voetbalt omdat hij dat spannend vindt. Hij ervaart zijn omgeving niet als een voetbalveld met afmetingen en regels, maar als een wonderland.
  • …wil de bal hebben. Voor de kleuter is het: ik en de bal. Sommigen kijken liever nog even toe en schieten de bal ver weg, maar voor de meesten geldt: waar de bal is moet je zijn. Voor een enkeling is de bal al meer een middel om doelpunten te maken, maar meestal is de balcontrole nog gering. 
  • ...is gericht op zichzelf. Ik en de rest van de wereld. Dit gaat vanzelf over naarmate ze ouder worden.
  • ...werkt niet samen. En hij speelt ook niet over. Wij accepteren dit en we stimuleren het dribbelen juist. Door veel te dribbelen krijg je balcontrole.
  • ...kent weinig regels. Basale spelregels begint hij te begrijpen, al is er weinig oog voor de belijning. Een kleuter weet al wel welke richting hij op moet en dat hij moet scoren in een doeltje.
  • ...houdt het lang vol. Hij kan veel aan in een uurtje. We geven veel beurten; hij leert door veel herhaling. We lassen wel tijdig rustmomenten in.
  • ...leert door te herhalen. Hij wil niet steeds iets nieuws proberen. Hij wil opgaan in de vorm en heeft succes en uitdaging nodig; het moet lukken en soms mislukken.
  • ...heeft weinig geduld. Hij wil bewegen, niet luisteren. We geven niet te veel informatie, maar korte, precieze instructies en liever nog een voorbeeld.
  • ...is snel afgeleid. Een spanningsboog van tien minuten is al lang. We wisselen tijdig van activiteit. Soms is een kleuter afgeleid door iets in de omgeving en dat is prima. 
  • ...zet aanwijzingen niet om in daden. Een aanwijzing als ‘standbeen naast de bal’ heeft geen zin. De kleuter is visueel ingesteld en leert een voetbalhandeling (aannemen, mikken) door nabootsing.
  • ...heeft fantasie. Hij gaat nog meer op in het spel als we het inkleden als een avontuur. Als hij een kort, spannend verhaal hoort over een leeuw die wordt opgejaagd door een jager, doet hij nog meer zijn best.
  • ...krijgt graag aandacht. We laten hem zijn vaardigheden tonen en gebruiken dit als positief voorbeeld bij een uitleg. We helpen elke speler in zijn eigen tempo.
  • ...vaart wel bij routine en structuur. We voeren geleidelijk veranderingen door in de training. We bouwen een structuur op waarin continuïteit centraal staat, maar waarin wel ruimte is voor verandering. De kleuter went pas na enkele weken aan een nieuwe vorm.
  • ...heeft behoefte aan geborgenheid. We accepteren dat de kleuter soms zomaar van het veld loopt en papa of mama opzoekt. We laten hem zich thuis voelen in de groep, dan keert hij snel terug.
  • ...kan zich voegen naar onze omgangsregels. We schelden niet op elkaar, we sluiten niemand buiten, we zitten niet aan iemand, we zitten aan niemands bal. We helpen elkaar altijd.
Uitgangspunten van de training
Bij het vormgeven van de training maken de begeleiders gebruik van de informatie en adviezen die door de

Wat verwachten we van ouders?
Ouders zijn altijd welkom tijdens de trainingen van de kleuters. Wie wil nu niet dat moment meemaken dat 
ze voor het eerst in een prachtig trainingstenue op dat groene veld spelen?
We hebben in het belang van de kinderen en van de goede omgang met elkaar wat spelregels opgesteld:
  • Meld uw kind af als het niet komt. Zo kunnen de trainers de training beter voorbereiden;
  • Laat uw kind kind zijn, het moet nog zoveel leren;
  • Blijf langs de lijn (en niet op het veld) staan kijken, wees enthousiast en moedig sportief aan;
  • Coach niet mee, laat het begeleiden over aan de spel- of teamleiders. 
  • Laat uw kind lekker spelen en zelf ontdekken;
  • De trainers zijn vrijwilligers. Zij waarderen uw medewerking.
Daarnaast is uw hulp natuurlijk welkom bij het opruimen van de doeltjes of het halen van ranja.

OBW Kleuters:

Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!